Type | TSDY Twin screw displacement yacht |
Design | Thornycroft |
Bouw | Thornycroft Southampton 1955 Romp in teak dubbelschalig (24 + 10 mm) met canvas ertussen Opbouw teak Dek teak (2,4 cm dik) Roofs pine |
Lengte | 16 meter |
Tonnage | ongeveer 25 Ton |
Motoren | Thornycroft RZ6, nrs 94 & 95 (zes cylinder) Traaglopende motoren (1400 rpm) Reductie 1:3 hydraulisch Snelheid: 10 knopen aan 1200 rpm |
Bijboot |
Inrichting | Zes mensen kunnen comfortabel leven op dit schip met twee badkamers elk met eigen toilet, lavabo en douche. Ingerichte keuken Frigo, microgolf, 4pits gasvuur, spoeltafel, kasten. Salon/slaapkamer Plooibaar dubbel bed, mahoniehouten kast en bar. Zes bronzen patrijspoorten. Achterschip Inkom hall en 2 slaapkamers met elk 2 slaapplaatsen. Toilet, douche Stuurhut Ruime en zonnige plaats voor dagelijks verblijf en vaart. Originele stuurstand met automatische piloot via een Giro kompas en dashboard met uitgebreide informatie. |
Uitrusting | VHF Sailor radio telefoon Centrale verwarming op diesel (Webasto water radiatoren) Elektriciteit: 24 en 240 volt Gas: twee geisers Vier pits gasvuur Radar |
Vaargebieden | Dit jacht vertrok, snel na de bouw, van England via de Biscaye golf, Portugal en Gibraltar en maakte die reis verschillende keren. Toervaart in de westelijke Middellandse zee en overwinteringen in zuid-Spanje. In 1992 aangekocht op Majorca (Pollensa) door huidige eigenaar en naar België gebracht voor grondig nazicht (CNR–Scheepswerf van Rupelmonde.) Toervaart in België en Nederland en tweemaal terug naar de Middellandse zee via Le Havre en Parijs en via de kanalen, de Saône en de Rhône. Nadien terug naar de Schelde in Temse en dan overwinteringen in Zeebrugge, Blankenberge en Oostende waar het schip nu nog ligt (Mercatordok). |
Staat van het schip | Er zijn een aantal dingen te verbeteren in verband met de elektriciteit, radar, verwarming en de oude motoren (60 jaar oud!); die draaien nog en ze zijn één van de elementen die voor de klassering door Varend Erfgoed aangehaald werden. Toch zijn ze toe aan een soort revisie afhankelijk van het vaargebied waarvoor men zou kiezen (directe koeling of interkoeling/intensiteit van gebruik). |
Thornycroft | Dit schip werd ontworpen en gebouwd door het Thornycroft –concern voor een reder (klant van de werf) en moest de destijds geldende speerpunt technologie en jachtbouw verenigen. Het jacht moest uitgerust zijn met alle denkbare wisselstukken om tenminste twee jaar compleet zelfstandig om het even waar te kunnen varen (hiervan zijn nog een aantal onderdelen aan boord aanwezig, zij het meer als souvenirs en model dan als direct bruikbare stukken.) |
Ligplaats | Jachthaven van Oostende Voor afspraken tot bezoek: contact eigenaar via email |
Eigenaar | VERSLUYS, Willy H. Baelskaai 38 – 8400 Oostende 0475/806303 Willy@Versluys.net |